tiistai 16. helmikuuta 2016

Rubensin XL-naiset

Rubens: The Rape of the Daughters of Leucippus, n. 1617, 224x209 cm, Alte Pinakothek, München. Kuva täältä.
Taidehistoria tuntee flaamilaisen Peter Paul Rubensin (1577-1640) runsasmuotoisista naiskuvauksistaan. Barokin alastomat vartalot kiertyvät ja taipuvat naisten pyristellessä pakoon heitä tavoittelevia miehiä. Modernien kauneusihanteiden valossa Rubensin muhkeat naiskuvat voivat näyttää groteskeilta. Taidehistorioitsija Waldemar Januszczak kuitenkin kyseenalaistaa tämän käsityksen ja on sitä mieltä, että Rubens on ymmärretty väärin.
Rubens: Venus in front of the Mirror, n. 1615, The Princely Collections, Vaduz–Vienna, Lichtenstein. Kuva täältä.
"Harva nykyään suhtautuu Rubensiin kovin vakavasti. Hänen valtavat, suorastaan suuruudenhullun kokoiset kankaansa ja niille maalatut hyllyvät naisvartalot eivät oikein vetoa nykypäivän kuntosalikansaan. Eikä vain alastomat pulleat vartalot: kaikki Rubensin taiteessa on vastoin nykymakua. Kaikki on liian suurta. Eeppisiä draamoja ja tragedioita, fantastisia haavemaisemia taivaasta, Euroopan mahtipontisimpien palatsien seinien ja kattojen koristeita. Modernille ihmiselle se on kerta kaikkiaan liikaa.

Mutta Waldemar Januszczak on toista mieltä. Hän väittää, että nykyaika on häpäissyt Rubensin ymmärtämällä hänet täysin väärin. Tarkastelemalla Rubensin kiehtovaa elämää ja ymmärtämällä hänen taidettaan sen omilla ehdoilla Waldemar aikoo oikaista nämä väärinkäsitykset, jotka ovat yhtä suuria kuin Rubensin taide.
Waldemar Januszczak. Kuva täältä.
Rubensin XL-naiset Yle Teemalla tänään tiistaina klo 20.00.
Uusinta torstaina 18.2. klo 18.00 ja Yle Areenassa

Kuka muu aikoo katsoa?

2 kommenttia:

  1. Renessanssin mestareilla ei ollut naismalleja käytettävissään joten miehet istuivat malleina. Siksi Michelangelo Buonarrotin maalauksissa, esim Sikstiiniläisen kappelin katossa, Sibyllat ovat erittäin miehekkäitä. Naisilla on vahvat hauikset ja pohkeet, isot jalat ja kädet. Michelangelo maalasi miehet mielellään alastomiksi, ja joutui sitten maalaamaan jälkikäteen hieman peitettä. Hän veisti myös miehet alastomiksi. David Firenzessä seisoo vieläkin alasti mutta Il Gesun kirkon Jeesuspatsaalle oli Michelangelon laitettava kangasta jälkikäteen. Mutta se patsas seisookin kiskkossa. Michleangelon kerrotaan olleen ihastunut miehiin, joten hän kuvasi tavallaan miesideaalinsa maalauksissaan. Sitten oli niitäkin maalarimesestareita joiden kuvaamat naiset olivat siroja ja hentoja, kuten Ghirlandaion naishenkilöt. Filippo Lippi oli munkki ja hän kuvasi naiset enkeilimäisiki tai madonnamaisiksi, joilla oli äidinpiirteitä.

    Selityksiä voi löytyä monenlaisia. Toisaalta, haittaako tuo....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Donna: Michelangelon Sibyllat todella ovat maskuliinisia vartalon muodoiltaan. Rubens sen sijaan käytti naismalleinaan vaimojaan, jotka toistuvat kerta toisensa jälkeen useissa maalauksissa, milloin Neitsyt Marioina, milloin viettelijättäriöinä, milloin omina itsenään, äiteinä. Olisipa mielenkiintoista tehdä joskus vertailua esimerkiksi eri taiteilijoiden Maria-kuvista ja kuvaustavasta.

      Poista