maanantai 7. huhtikuuta 2014

Sosiaalisen median käyttäjät

Pauliina Kinanen.
Museoliiton projektikoordinaattori, Pauliina Kinanen, puhui museologian seminaarissa Avara museo -hankkeen kokemuksista, mutta haluan itse nostaa esille puheessa vilahtaneet lainaukset Nina Simonilta. Simonin kirja Participatory Museum on luettavissa myös verkossa ja ensimmäisessä kappaleessa käsitellään museokävijöitä sosiaalisen median käyttäjinä. Nina Simon on jakanut museokävijät kuuteen osallistumiskategoriaan seuraavasti:

1. 24% yleisöstä on luovia käyttäjiä, jotka tuottavat sisältöä mm. lataamalla videoita ja kirjoittamalla blogeja.
2. 37% yleisöstä on kriitikkoja/kommentoijia, jotka määrittelevät sisältöä ja kommentoivat sosiaalisissa medioissa.
3. 21% yleisöstä on keräilijöitä, jotka kopioivat linkkejä ja keräävät sisältöä henkilökohtaiseen tai sosiaaliseen käyttöön. 
4. 51% yleisöstä on liittyjiä, jotka ylläpitävät tilejään sosiaalisissa yhteisöissä kuten Facebookissa tai LinkedInissä.
5. 73% yleisöstä on katsojia, jotka lukevat blogeja, katsovat YouTube-videoita ja vierailevat erilaisilla sosiaalisen median sivuilla.
6. 18% yleisöstä on passiivista, jotka eivät vieraile sosiaalisissa medioissa.

Yli 100%:n osallistumismäärä johtuu siitä että moni osallistuu samanaikaisesti useampaan kategoriaan. Minä esimerkiksi myönnän kuuluvani viiteen ensimmäiseen. Simonin mukaan museot ovat liikaa keskittyneet vain luovien käyttäjien hyödyntämiseen ja niiden pitäisikin luoda mahdollisuuksia kaikenlaisille ja -tasoisille käyttäjille. Pauliina Kinasen mukaan museoiden on luotava kävijöiden osallistumiselle tietyt raamit, sillä vapaat kädet luo usein lukkotilanteen josta ei osaa edetä. Raamit tuovat turvallisuutta ja selkeyttä. Hän myös peräänkuulutti että museot kutsuisivat kävijöitä museoon ja kommentoimaan mitä he haluaisivat museossa nähdä.

Pauliina Kinasen puheenvuoro kokonaisuudessaan:


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti